Přes vodopády Bílé Opavy na Praděd

22. září 2009 v 17:43 | Jirka Kot
Vodopády Bílé Opavy je označení kaňonu říčky Bílá Opava ve svrchní části jejího toku pod jihovýchodním úbočím Pradědu. Jsou součástí Národní přírodní rezervace Praděd a nejpůsobivějším místem v pohoří Jeseníků.
Pramení na jižním svahu a po 13,2 km toku ústí u Vrbna pod Pradědem do Střední Opavy. V nejhořejším úseku jsou peřeje, kaskády a vodopád. Nejvyšší vodopád má výšku téměř 8 m. Po celé délce toku je pstruhová voda.
Kolem vodopádů prochází trasa naučné stezky Vodopády Bílé Opavy s tabulemi informujícími o zdejších pozoruhodnostech. Cesta kolem vodopádů je velmi obtížně přístupná, překonává kaňon několika lávkami. Trasa vede z Karlovy Studánky a končí pod Ovčárnou. Přes horskou chatu Barborka je to pak již kousek na Praděd.

Podél toku vede souběžně se žlutou turistickou značkou. Předmětem ochrany přírodní rezervace je mimo jiné typická jesenická forma smrku, mimo to zde roste řada zajímavých horských rostlin - havez česnáčková, mléčivec alpský, čípek objímavý, kamzičník rakouský a také řada druhů mechorostů. Z Karlovy Studánky se vydáte po žluté trase, ta je chvíli souběžná s modrou. V místě, kde se trasy rozcházejí, Vás rozcestník upozorní, že žlutá trasa je náročná, ale věřte, že stojí za to. Pokud máte rádi terén s množstvím lávek, mostků a schůdků, budete nadšeni. Za pozornost stojí i informační tabule umístěné podél celé trasy. Samozřejmě jsme se vydali po žluté.

Nutností je kvalitní obuv, která se nepromáčí, když Vám noha sjede po kluzkém kamenu do vody a také proto, že terén je skalnatý. Po dosažení prvního kontrolního bodu u chaty Barborka jsem se musel osvěžit jedním chlazeným pivním mokem. Pokračovali jsme po asfaltové cestě přes rozcestí pod Pradědem až k vrcholu.

Na vrcholu Pradědu jsme si prohlédli okolí vysílače, rozhlédli na všechny strany Jeseníků, já udělal několik fotek a chystali se na cestu zpátky. Před vysílačem nám přišlo vhod, že jedna zájmová skupina nabízela jízdu z Pradědu na Ovčárnu (přesně 3,5 km) na koloběžce. Jelikož nebylo moc času (blížící se horší počasí), hned bylo jasné, že alespoň jednou na dovolené budeme mít malý adrenalinový zážitek. A zážitek to byl. Každý jel na vlastní nebezpečí (možnost zapůjčení cyklistické helmy) a já to pojal jako jízdu s větrem ve vlasech. I když jsem byl ověšen batohem a brašnou na fotoaparát, pustil jsem to rovnou s kopce dolů. Aerodynamický postoj, vítr ve vlasech a rychlost asi 40 km/h po celých 3,5 kilometru. Na Ovčárně již čekalo auto provozovatele a my jsme zjistili, že naše jízda byla v ten den poslední. Za námi byl jen jeden opozdilec, kterého jsme předjeli asi v polovině tratě. Po odevzdání koloběžek, pokračovala naše cesta okolo zaplněného autobusu, který jel na Hvězdu, pěšky do Karlovy Studánky. Překvapením bylo, ale taky to asi nemělo být až takové překvapení (podle vybavení obuví jsme byli horští turisté jen já a moje drahá polovička), že po turistické stezce, která vedla částečně silnicí, jsme pokračovali jen dva.
Turistická stezka vede částečně po silnici a pak se stáčí zpět do lesa, aby Vás po nějaké době přivedla zpět na žlutou turistickou trasu kolem Bílé Opavy.
Pokračovali jsme tedy po již známé trase až k autu, kde byl výlet ukončen.

4 lidé ohodnotili tento článek.