Tankování letounem Airbus A330 MRTT

31. března 2012 v 10:02 | Jirka Kot |  Letadla
K zajímavému a nevšednímu cvičnému letu odstartovaly v pondělí 25. března stíhací letouny Mirage 2000 a F16 Block 60 letectva blízkovýchodních Spojených arabských emirátů (dále United Arab Emirates, UAE). Po startu z místní letecké základny Al Dhafra totiž zamířily nad místní poušť. Smyslem jejich mise ale nebyl běžný cvičný let, ale setkání s nevšedním "drobečkem" - moderním tankovacím letounem Airbus A330 MRTT.

Nešlo ale o setkání samoúčelné. Vojenské letectvo UAE totiž již u výrobce závazně objednalo hned tři tankovací A330 MRTT, z nichž dva mají být dodány do konce tohoto roku. Pro piloty zmíněných stíhacích strojů zdejšího vojenského letectva byl tedy nejvyšší čas, aby jejich žíznivé stroje zahájily nácvik jednoho z velmi náročných pilotních manévrů a doslova se "přilepily" k nástavci tankovacího ráhna velkého tankeru.




Zatímco F-16 se díky konfiguraci svého tankovacího nástavce mohl připojit přímo na tankovací nástavec tankeru, k tankovacím nástavcům jedno- i dvoumístná Mirage 2000 naopak zamířily přímo z tankeru hadice, opatřené koncovkami. Pohonné hmoty nenasytným letounům vůbec poprvé posílali i operátoři zmíněného vojenského letectva. Vojenské letectvo UAE tak jako další vojenské letectvo světa po českém vojenském letectvu začal získávat schopnosti, bez nichž se dnes již žádné moderní letectvo neobejde - tankovat ve vzduchu.

A330 MRTT je vojenskou úpravou civilního Airbusu 330. Zajímavé je, že každý ze šesti do února 2012 vyrobených strojů je dvojúčelový - kromě tankování 111.000 kilogramů (245.000 liber) pohonných hmot může přepravovat také téměř neuvěřitelných 380 pasažérů. První sériový stroj byl do stavu 33. squadrony australského vojenského letectva (Royal Australan Air Force, RAAF) předán 1.6.2011, druhý stroj jej k téže squadroně následoval 18.června.

Kromě zmíněného letectva UAE se očekávají objednávky mj. také od saúdskoarabského letectva a MRTT soutěží s ruským Il-78 MIDAS také v soutěži na nový tanker indického vojenského letectva. Stroj, poháněný dvěma americkými dvouproudovými motory General Electric GE CF-6/80 má rozpětí 60,3 metru, délku 58,80 metrů, jeho vzletová hmotnost je 123.300 kilogramů(514.000 liber). Maximální letová rychlost je 880 kilometrů za hodinu (475 kt nebo 547 mil za hodinu), dolet 14.800 kilometrů (9.200 mil), dostup 12.600 metrů (41500 stop)

Autor textu:
Mgr. Zdeněk Procházka
 

Buď první, kdo ohodnotí tento článek.

Nový komentář

Přihlásit se
  Ještě nemáte vlastní web? Můžete si jej zdarma založit na Blog.cz.
 

Aktuální články

Reklama